Carrièreswitch

Deze site heb ik gemaakt na aanleiding van mijn carrière switch op veertigjarige leeftijd, door middel van deze website en vlogs probeer ik een beeld te geven wat zo’n switch inhoud, welke impact dat heeft op je leven, gezin en omgeving maar ook de mooie en positieve kanten van die switch.

Daarnaast draag ik de transportwereld een warm hart toe en voor de komende tijd zijn er veel nieuwe chauffeurs nodig. Om die laatste reden geef ik door middel van deze site een inkijkje van het leven van een gewone man die de stap heeft gezet! 

=======================

[UPDATE 2-01-2020 een nieuw jaar]

Omdat ik vlog vergeet ik blijkbaar wel eens mijn website bij te werken, niet dat ik nu de site als blog gebruik maar er zit toch wel een behoorlijk gat tussen 2-06-2018 en 2020! Foei Daniël! 

Maar aan de andere kant, ik ben ook knetterhard aan het werk hoor! Regelmatig 53 uur! Dusssss……… ik hoor u denken;  “…..53 uur? Ik werk 40 uur dus het is maar een paar uurtjes meer!” Maar ik werk rond de 53 uur in 4 dagen! Aha nu wordt het anders he! De meeste vrachtwagenchauffeurs maken veel meer uren dan welke beroepsgroep dan ook! Toen ik nog een volle week onderweg was maakte ik makkelijk 60 uur dus laten we een beetje trots zijn op deze jongens en tegenwoordig ook steeds meer dames die een hele week van huis zijn!

Maar als ‘vrachtwagenchauffeur zijn’ nu mijn jongensdroom was waarom werk ik nu maar 4 dagen? Daarvoor moet ik u naar mijn andere pagina ‘Wie is Daniël’ verwijzen.

Tijdens het schrijven van deze tekst is het januari 2020 en ik heb een twee weken vrij omdat veel bouwbedrijven en bedrijven in de wegenbouw gesloten zijn tussen de feestdagen. Heerlijk! Kan ik eindelijk eens de site bijwerken en in 2020 zal ook de gehele site vernieuwd worden.

 

Zoals in mijn Vlogs te zien is rijd ik nu bijna een jaar met een bijna nieuwe dikke DAF XF450 Super SpaceCab “Low-Deck” en mijn oude kar is verkocht. Alle nieuwste snufjes zitten erop, zoals lijndetectie, cruise control met automatisch afstand op voorligger, beide assen luchtgeveerd gewoon fantastische kar. 

Verder rijd ik veel voor 1 van de vele vaste klanten van Oegema en daardoor kom je regelmatig op vaste locaties en elke dag weer een paar nieuwe adressen dus een perfecte balans tussen zoeken/martelen en routine 😉 Ook de plaatsen om te overnachten worden bekender en er komen steeds meer adressen bij in mijn online adressenlijst, collega’s die je beter leert kennen, omdat we niet met vaste trailers rijden krijg je in de loop van de tijd steeds meer inzicht in de “kenmerken” van een trailer bijvoorbeeld de 1 gaan de zeilen zwaarder, de ander heeft een lastig stelmechanisme, weer een ander gaat het dak moeilijk omhoog of de deuren sluiten enkel als het dak op een bepaalde manier naar beneden zakt……. Vooral in het begin weet je niet hoe je er mee om moet gaan, nu ken je de kneepjes hoe je ermee om moet gaan. Niet dat alle trailers mankementen hebben want dat wordt keurig verholpen door de eigen garage van Oegema, natuurlijk moet de chauffeur het wel doorgeven als er mankementen geconstateerd zijn.

 

Kortom ik ben nog steeds super gelukkig met de switch om vrachtwagenchauffeur te worden! En daarnaast moet je het werk bij een transportbedrijf ook passen maar gelukkig voel ik mij Oegema helemaal thuis.

[UPDATE 2-06-2018, soms is een afscheid zwaar]

Inmiddels zijn we een maand later en ik heb het rijexamen voor rijbewijs ‘E’ ook gehaald yes! Nu gaan we echt de grote stap maken naar een andere werkgever en dat is JobTrans waar ik aan de bak ga als Benelux-chauffeur op een trekker/trailer bij Oegema Transport.

Elke nieuwe start gaat gepaard met een afscheid en mijn collega’s hebben mij verrast met een etentje en een heerlijke fles whisky op mijn laatste werkdag! Super leuk en het voelde best zwaar om zulke goeie collega’s vaarwel te zeggen.

Bij dezen wil ik alle collega’s en directie van OBN Ongedierte Bestrijding Nederland BV bedanken voor de waardevolle jaren die ik heb mogen meemaken TNX!

[UPDATE 23-05-2018, mijn blog op UWV werkbladmagazine.nl]

Dit verhaal gaat over iemand een toffe baan had, maar toch koos voor een carrièreswitch. Dit is de tweede blog over het omscholingstraject van Daniël Kroezen.

In mijn vorige blog stelde ik mezelf voor en liet ik weten dat ik definitief achter mijn droom aan ben gegaan om vrachtwagenchauffeur te worden. Ik heb me nu vol in de omscholing gestort en ben momenteel onderweg naar alle benodigde papieren.

Er worden op dit moment in Nederland veel vrachtwagenchauffeurs gezocht. Zo veel zelfs, dat er bedrijven zijn die de opleiding en de rijlessen vergoeden. Sommigen bieden zelfs een baangarantie! JobTrans in Genemuiden vergoed voor mij bijvoorbeeld alle rijlessen voor rijbewijs C & E en code95 (een extra kwalificatie voor beroepschauffeurs). Bovendien krijg ik ook een 3-jarige baangarantie. ……… lees meer op [werkblad magazine.nl]

[UPDATE 15-05-2018]

Inmiddels na een oponthoud van dik 3 maanden door een te kort aan personeel bij het CBRE vanwege de hoeveelheid aanvragen van nieuwe chauffeurs kan ik jullie nu een update geven want:

Alle theorie is binnen(code95), rijlessen voor rijbewijs C (bakwagen) zijn achter de rug en het examen ervan is ook behaald!

Normaal gesproken start je dan bij JobTrans in een “opleidingstraject” waar je met je C rijbewijs ervaring gaat opdoen. Door een uitval is er ook eerder een examenplaats vrijgekomen en kan ik direct door voor mijn E rijbewijs (aanhanger/oplegger). Daarnaast is er een oriënterend gesprek geweest bij een mogelijke nieuwe werkgever ? SPANNEND…. TOT LATER en abonneer je op YouTube want dan weet je het eerder!

[UPDATE 16-03-2018, mijn eerste blog op UWV werkbladmagazine.nl]

Er zijn mensen die, na het verliezen van hun baan, de kans krijgen zich te richten op andere uitdagingen. Dit verhaal gaat echter over iemand die al een toffe baan heeft. Toch koos hij voor een carrièreswitch. Dit is de eerste blog over het omscholingstraject van Daniël Kroezen.

Ik kan eigenlijk zeggen dat ik heel tevreden ben over alles. Als adviseur/inspecteur van OBN (Ongedierte Bestrijding Nederland) heb ik een mooie baan, een auto van de zaak, veel vrijheid en niemand die in mijn nek hijgt. Leuke collega’s, leuke klanten, leuk gezin. Wat wil een mens nog meer? Toch heb ik diep van binnen nog een andere droom. Als kleine jongen wilde ik altijd al vrachtwagenchauffeur worden, net als mijn vader en mijn oom Rini……

lees meer op werkblad magazine.nl

[december 2017]

Tijdens het opzetten van de eerste website ben ik een trotse medewerker bij OBN Ongedierte Bestrijding Nederland

Als adviseur/inspecteur (accountbeheerder) van OBN onderhoud ik de contacten met (potentiële) opdrachtgevers op strategisch en tactisch niveau. Vanuit opgebouwde kennis en ervaring ben ik bevoegd om bij opdrachtgevers controles uit te voeren op de uitvoering van de bestrijding en op bouwkundige en hygiënische aspecten m.b.t. de plaagdierenbestrijding.

Ik kon zeggen dat ik tevreden was met alles, met mijn baan; mooie eigen auto van de zaak, eigen agenda, veel vrijheid, geen meerderen in je nek te hijgen, leuke collega’s, leuke klanten; huisje-boompje-beesje; super gezin; veel sociale contacten zoals bestuurslid stichting Ons Dorpshuis, vrijwillig drager bij een onderlinge uitvaartvereniging, leuke buren in het dorp Zwinderen; en als hobby; speler bij Dirk is Dood Entertainment. Velen zullen zeggen TOP TOCH?!

Het mooie van het werk bij OBN was dat ik veel kilometers maakte en daarbij zag ik veel jongens in de vrachtwagens voorbij gaan…..naar hun bestemming. Als kleine jongen wilde ik altijd vrachtwagenchauffeur worden, net als mijn vader en mijn oom Rini. De meeste vakanties was ik altijd met hun mee, geweldig was dat! Soms mocht ik zelf rijden, want ik was in het weekend de wasjongen van het bedrijf waar mijn vader werkte en mocht bij alle sleutels en kon me helemaal uitleven. Het meest spannende was toch wel die ene keer dat ik met mijn vader uit Duitsland kwam en op de ene laatste parkeerplaats langs de A1 naar de grens “De poppe” zei, “Jongen, wil je een keer?… ?!…. Ik rijden met een Scania 112m en 20 ton in de trailer over de snelweg?….. TUURLIJK!!! Dus daar ging de 15 jarige jongen achter het stuur, op naar de laatste parkeerplaats. Wat een avontuur! Als ik dit nu terug lees en naar mijn kinderen kijk dan moet ik toch wel concluderen dat mijn vader enigszins gek was hahaha sorry pa ? Het waren mijn mooiste tijden met jou!

Mijn hele schoolperiode ging dan ook over vrachtwagens, werkstukken, verslagen, tekeningen enz enz op een gegeven moment zei een leraar; “Jongen, zou je niet eens verder kijken naar andere beroepen? Want als je om wat voor een reden dan ook geen vrachtwagenchauffeur kan worden…..wat moet je dan?” Op dat moment dacht ik “wat kan die vent dom lullen zeg” dus ik zei; “nee meneer IK WORD VRACHTWAGENCHAUFFEUR“.

Na de schoolperiode (LBO, VMBO) ben ik naar Utrecht verhuist, werken om te sparen voor de opleiding. Na een jaar leerde ik Marleen kennen waarmee ik ook getrouwd ben en kort voor ons trouwen werd ze ziek…….. Op dat moment wist ik dat die leraar wel eens gelijk kon gaan krijgen, een chauffeur is niet veel thuis! Ik heb toen voor Marleen gekozen, getrouwd, ander werk gezocht (ik had geen flauw idee wat ik moest gaan doen, is hier wel terug te lezen), twee kinderen gekregen en zo raast de tijd verder naar deze tegenwoordige tijd…… Als 40 jarige adviseur bij OBN Ongedierte Bestrijding Nederland

Op de verjaardag van mijn oom Rini zei hij; “Wil je geen chauffeur meer worden?” “Ach Rien, deze droom heb ik 2 jaar geleden al opgegeven ben nu 40 jaar oud, moet een opleiding volgen wat meer dan 6.500 euro kost en dan nog eens een baan kunnen krijgen? Nee dat kon niet meer”, zei ik. “Kijk meer eens rond, er worden veel chauffeurs gezocht en als je goed rond kijkt worden de opleidingen nog vergoed”. Dit advies heb ik ter harte genomen en ben uiteindelijk bij Jobtrans in Genemuiden uitgekomen en tijdens mijn vakantie in Oostenrijk heb ik de beslissing genomen; Ik kies voor mijn droom!

UWV campagne 2019

Zoek je contact of wil je reageren?

Daniël Kroezen
Sternbosweg 1
8764 TM  Zwinderen
+31653881890
info@danielkroezen.nl

Of vul hieronder je gegevens in.

 

6 + 1 =